محتوای آموزشی

نقش فرم ها در صفحات وب

نقش فرم ها در صفحات وب

یکی از بخش های مهم در طراحی وبسایت قسمت فرم میباشد. در واقع فرم ها پل ارتباطی بین کاربران و وبسایت میباشند.هر وبسایتی با هر هدفی که ایجاد میشود در نهایت برای تعامل با کاربرانش به اطلاعات آنها نیاز خواهد داشت برای مثال در یک وبسایت فروشگاهی ما نیاز به دانستن اطلاعات مشتری مثل آدرس، شماره تلفن، کدپستی، نام و... داریم یا برخی مواقع برای ثبت نام کاربر در وبسایت خود یا نظرسنجی از کاربران به فرم ها احتیاج خواهیم داشت.

نکاتی در طراحی فرم ها

اغلب کاربران تمایلی برای پر کردن فرم ها را ندارند و آن را امری خسته کننده میدانند و تمایلی به پر کردن فرم شما نداشته ندارند یا حتی ممکن است وبسایت شما را ترک کنند. پس باید نکات لازم در طراحی فرم ها را رعایت کنید که کاربران احساس راحتی داشته باشند.

از گذاشتن فیلدهای اضافی بپرهیزید : حتما برای شما پیش آمده است که برای ثبت نام در یک وبسایت یک فرم بلند بالا روبروی شما باز شده که پر کردن تمامی فیلدهای آن امری خسته کننده بوده یا شما را از پر کردن آن منصرف کرده است پس باید به این نکته توجه داشته باشیم که از گرفتن اطلاعات زیادی از کاربرر بپرهیزیم و فقط اطلاعاتی که واقعا به آن نیاز را از آنها درخواست کنیم.

ظاهر فرم : سعی کنید فرم های خود با ظاهر زیبایی طراحی کنید تا نظر کاربر به آن جلب شود.

ایجاد توضیحات:بهتر است برای هر فیلد راهنما بگذارید و به کاربر توضیح دهید که فرمت اطلاعات وارد شده در فرم به چه صورت باشد. سعی کنید این راهنما تا حد امکان مختصر باشد. به طور مثال برای گرفتن شماره موبایل از کاربر کنار آن توضیح دهید که شماره موبایل بدون کد +98 یا با 0 شروع شود یا ایمیل خود را با فرمت (e.g. [email protected]) وارد کنند.

اعتبار سنجی و ایجاد ارور: نکته مهم د یگر در طراحی فرم ها اعتبار سنجی آن میباشد. در طراحی فرم ها باید دقت داشته باشید که اطلاعات به درستی وارد شوند و اگر اطلاعاتی به اشتباه وارد فرم شد، فرم تایید نشود و وبا ارور از کاربر بخواهد که اطلاعات خود را تصیح کند. به طور مثال اگر کاربر در فیلد مربوط به شماره تلفن از کاراکتری به غیر از اعداد وارد کرد فرم تایید نشود.

در گذشته وقتی فرمهای طولانی ثبت نام را پر میکردید و دکمه تایید را میزدید بعد از چند لحظه مجددا همان فرم پیش روی شما قرار میگرفت که در آن بعضی از فیلدها به رنگ قرمز مشخص میشد و پیام خطا به شما اعلام میکرد که در بعضی فیلدها مقدار اشتباه وارد کرده اید که این کار بسیار خسته کننده میشد و گاهی نیاز بود چند بار فرم را پر کنید تا در نهایت موفق شوید

اما امروزه با ستفاده از تکنولوژی های ای جکسی وقتی فرم را پر میکنید اگر اشتباهی وجود داشته باشد همان لحظه به شما اعلام میکند تا آن را اصلاح کنید.برای مثال اگر در قسمت نام کاربری مقداری وارد کنید که قبلا استفاده شده باشد بلافاصله به شما اعلام میکند که این نام کاربری قبلا استفاده شده و شما باید نام دیگری انتخاب کنید

استفاده از کد امنیتی یا کپچا : در برخی از وبسایتها بعد از پرکردن فرم کنار دکمه ارسال یا تایید حروف در برهم ریخته ای نمایش داده میشود و از کاربر میخواد آن حروف را وارد فیلد مربوطه کند.این حروف در هم ریخته و نامرتب را کپچا میگویند. هدف از طراحی آن، این است که مشخص شود كاربر در حقیقت انسان است يا رایانه و از حملات مخرب هکرها یا ربات ها جلوگیری شود.

با رعایت این اصول میتوان یک فرم خوب و استاندارد ایجاد کرد. استفاده درست از آن باعث افزایش میزان فروش و کاربران سایت میشود و در مقابل یک فرم بد و غیر استاندارد باعث میشود تعداد زیادی از کاربران به ناچار سایت شما را ترک کنند.

در بخش های بعدی راجع به ایجاد یک فرم در html صحبت خواهیم کرد و با تمامی فیلدهای آن آشنا خواهیم شد.

کامنت جدید ...
Sort by:

مطالب پیشنهادی

'