طراحی متریال (موسوم بهکاغذ کوانتومی) یک زبان طراحی توسعه یافته در سال ۲۰۱۴ توسط گوگل است. بر اساس «طراحی کارتی» که در گوگل ناو مورد استفاده قرار میگرفت طراحی شده است.
گوگل میگوید که زبان طراحی جدید آنها بر مبنای کاغذ و جوهر است.
طراحی متریال را میتوان در سطح API 21 و جدیدتر از طریق کتابخانه appcompat v7 استفاده کرد که تقریباً در تمام دستگاههای اندرویدی ساخته شده پس از سال ۲۰۰۹ قابل استفاده است.طراحی متریال به تدریج توسط گوگل از طریق محصولات موبایلی و وبی آن با توجه به این که تجربه مشابهی در پلتفرمها و محصولات ارائه کند توسعه یافته است. گوگل نیز رابط برنامهنویسی نرمافزار (Api) برای توسعه دهندگان شخص ثالث منتشر کرده است تا بتوانند این زبان طراحی را به برنامههای خود ببرند.
گوگل طراحی متریال را در ژوئن ۲۵, ۲۰۱۴ در کنفرانس ۲۰۱۴ I/O گوگل معرفی کرد.
متریال دیزاین (طراحی متریال) را این طور که سایت materialize گفته است شامل ۴ بخش کلی می شود که عبارتند از :
- metaphor یا تشبیه کردن
- Bold تو پر کردن
- graphic گرافیک
- intentional طراحی جذاب
- Motion داری حرکت (داشتن انیمیشن)
زمانی که می خواهید یک ui متریال طراحی کنید باید تمامی نکات بالا را رعایت کنید حال یکی یکی آنها را بررسی می کنیم.
metaphor

ارتباط بین فاصله ها و انیمیشن ها را تعریف می کند این تکنولوژی از کاغذ و جوهر الهام گرفته شده است و در تسهیل در خلاقیت و نوآوری استفاده می شود. سطح و لبه یک نشانه بصری آشنا برای کاربران فراهم می کند که به آنها اجازه می دهد تا سریع تر با تکنولوژی فراتر را دنیای فیزیکی احساس کنند.
Bold, graphic, intentional

اجزا و عناصری همانند grid , رنگ ها , تصاویر و تایپوگرافی فقط برای زیبا کردن به صورت بصری (دیداری) نیست بلکه برای ایجاد احساس در کاربری است که در حال دیدن و کار با آن برنامه است.
Motion

استفاده از انیمیشن باعث بالا بردن Ui یا User Interface و Ux یا User Experience می شود باید دقت کنید تا از انیمیشن ها های که باعث رنجیدن کاربر می شود استفاده نکنید و انیمیشن های خود را به صورت smooth اجرا کنید تا زمانی زیاد از دست نرود.
کامنت جدید ...